Sunday, April 15, 2007

מכתב שלישי דיאטנית-לאחר תקופה של הימנעות מגלוטן

לכבוד תמר שרעבי

הנידון: תפריט תזונתי לתינוק חולה צליאק

הטיפול במחלת הצליאק הוא רק באמצעות הדיאטה. הדיאטה הנכונה במחלת הצליאק צריכה לענות על שני תנאים:
דיאטה ללא גלוטן ושתיהיה מאוזנת.
צריך להקפיד על דיאטה ללא גלוטן במשך כל החיים. לכן, בנוסף על השמירה על כך שהדיאטה תהיה נטולת גלוטן, יש לשמור גם על כך שתהיה מאוזנת ותספק את כל הדרישות התזונתיות המשתנות במהלך החיים. יש לשמור על פרמידת המזון, גיוונים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים עם דגש על סידן וברזל.
יש להמנע ממאכלים המכילים

חיטה: לחם, כל דברי המאפה המבוססים או משלבים קמח לבן וקמח מלא (בורקס, עוגיות, עוגות, בצקים),בייגלה, דגני בוקר, פנקייק, בלינצ'ס, קרואסונים, פסטות, פתיתים, קוסקוס, מצות, קרקרים, מציות, ופלים, חטיפים מלוחים כמו ביסלי ועוד.
שעורה: בירה שחורה ולבנה, לתת הנמצא בהרבה מוצרי מזון, ישנן ארצות שמקילות ומתירות לחולי צליאק לצרוך שיבולת שועל. מאחר שחסרים מחקרים ארוכי טווח שיוכיחו את בטיחות השימוש בשיבולת שועל, ההמלצה בארץ כיום היא להימנע לחלוטין מצריכת שיבולת שועל.
שיפון: לחם שיפון, לחמניות מאפים המשלבים קמח שיפון.
שיבולת שועלת: קוואקר, דייסות דגנים, גרנולה, דגני בוקר המשלבים שיבולת שועל.
חשוב: דייסת סולת ודייסות אחרות, למעט אם יש אישור מהיצרן כי אינן מכילות גלוטן

אנא בדקי שאין קמח בכל סוג מזון הנכנס לפיו של יוגב משום שבתעשיית המזון מוסיפים הרבה פעמים קמח ועמילנים על מנת לעבות, לייצב ולהסמיך את המאכלים. דוגמאות: טחינה, חומוס, פאלפל. גם במעדני דיאט שמכילים פירות לפעמים מוסיפים מיצבים שמכילים גלוטן.חובה לבדוק על האריזות את רשימת רכיבי המזון ולדעת בדיוק מה יש בפנים.

כמובן אפשר ורצוי להכין אוכל בבית וכך את יודעת בדיוק מה נכנס למזון אפשר להחליף בקלות את הקמח הרגיל בקמח תירס, קמח תפוחי אדמה, קמח סויה ועוד. חשוב להקצות כלי בישול ואפייה מיוחדים להכנת המאכלים על מנת להימנע מפירורי מזון המכילים גלוטן, שעלולים למצוא דרכם לתבשילים. מומלץ לשלב אורז ותפוחי אדמה כמקור עיקרי לפחמימות וכתוספות חמות ליד הבשר, בשלבים המאוחרים יותר של יוגב.

שמרי איתי על קשר ופני אלי בכל שאלה, אני ממליצה בנוסף שתקבעי מפגשים חודשים לפקח על תזונתו ועל התפתחותו של יוגב


דיאטנית דלית שיף

No comments: